یکی از بهترین ماهنامه های ادبی ، هنری فرهنگی ... اگه اهل مطالعه هستین بخونین هفت هنر

 

** ماهنامه «تجربه» منتشر شداولین شماره  ماهنامه ی ادبی،هنری،فرهنگی و هنری  تجربه به مدیر مسوولی وسردبیری  کتایون بنا ساز  با تصویری از قیصر امین پور در روی جلد منتشر شده است. این ماهنامه به موضوعاتی همچون ادبیات،سینما،هنر و رسانه می پردازد.
در این شماره می خوانید:
یادداشتی از محمود فرشچیان، یادداشت خشایار دیهیمی در حاشیه تئاتر حسن معجونی،گفت و گو با سالار عقیلی، شعری از محمد سپانلو، گفت و گو با حسین علیزاده، گفت و گو با عباس کیارستمی، گفت و گو با مسعود ده نمکی ، گفت و گوی منتشر نشده ای با قیصر امین پور و ...
با آثار و گفتاری از محمد رضا کاتب، محسن پرویز،ناهید طباطبایی،مژده دقیقی، مرتضی کاخی، گلی امامی، رضا امیرخانی، حافظ موسوی، بیوک ملکی، سهیل نفیسی، علیرضا عصار، کیخسروپورناظری، آیدین آغداشلو، تهمینه میلانی، احمد طالبی نژاد، علیرضا داوود نژاد و ...
این ماهنامه  زیر نظر شورای سردبیران(محسن آزرم، حسین یاغچی،مهدی یزدانی خرم و اکبر منتخبی)در ۲۵۶ صفحه و به قیمت پنج هزار تومان منتشر شده است.

 

** «تجربه» جديد پربارتر از قبل آمددومين شماره دوره جديد ماهنامه «تجربه» با گفت‌وگويي متفاوت و خواندني با استاد محمدرضا شجريان منتشر شد. «تجربه» در كنار گفت‌وگو با استاد، به مناسبت سازهاي جديد وي، پرونده‌اي را تدارك ديده است و به همين مناسبت در آن از صاحبنظراني چون فرهاد فخرالدين، سيدعلي صالحي، جواد مجابي، حسين عليزاده، غلامحسين اميرخاني، مجيد درخشاني، حسام‌الدين سراج، ابوالحسن مختاباد و شاهرخ تويسركاني يادداشت‌هايي را درج كرده است. پرونده‌اي به مناسبت سالگرد درگذشت هوشنگ گلشيري و گفت‌وگويي منتشر نشده با وي به همراه گفتارهايي از منصور كوشان و منصور اوجي از ديگر بخش‌هاي خواندني اين شماره «تجربه» است. پرونده‌هايي به مناسبت سالگرد درگذشت لويي فردينان سلين، اجراي گلن‌گري گلن راس، پارسا پيروز‌فر، زندگي و دوران علي‌اصغر پتگر، روز به روز با جشنوار ۶۴ كن، امپراتوري پياده‌رو تخته‌كوب، چرا قهوه‌تلخ ديگر نمي‌خنداند، علي بهزادي و مجله سپيده و سياه و جنگ «تجربه» از جمله بخش‌هاي جذاب و خواندني ديگر اين شماره «تجربه» هستند. گفت‌وگوهايي با حسين سناپور، علي ميرزايي، هوشنگ گلمكاني، آتيلا پسياني و شهرام شكيبا نيز از ديگر مطالب دومين شماره «تجربه» هستند. جديد‌ترين شماره «تجربه» را مي‌توانيد به قيمت ۵۰۰۰ تومان از كتابفروشي‌ها و روزنامه‌فروشي‌هاي معتبر تهيه كنيد.

 

 

** « تجربه» با شعرهاي كيميايي آمد سومين شماره ماهنامه فرهنگي و هنري «تجربه» با شمايل و جلدي متفاوت منتشر شد. در اين شماره پس از يادداشت مديرمسوول همچون شماره‌هاي پيشين دو صفحه «پرسه در حوالي فرهنگ و ادب و هنر» آمده كه به قول خواننده‌اي از جمله خواندني‌ترين بخش‌هاي تجربه است. اين شماره تجربه هم مانند دو شماره پيش‌داري چهار بخش «ادبيات»، «هنر»، «سينما» و «رسانه» است. «تكنيك كودتا» پرونده‌اي است درباره وضعيت نويسندگان و روشنفكران بعد از كودتاي ۲۸ مرداد ۳۲/ در بخش ادبيات علاوه بر اين پرونده در قسمت «طنز جهان» پرونده‌اي به ترجمه جلد دوم «احمق‌هاي چلم» اختصاص دارد و كساني كه هنوز شيريني جلد اول احمق‌هاي چلم را از ياد نبرده‌اند بهتر است جلد دوم آن را هم بخوانند و هم مطالب اين پرونده را از دست ندهند.
«نوستالژي هيچ» عنوان پرونده‌اي در بخش هنر است كه موضوع آن مجسمه‌هاي «هيچ» تناولي و نمايش آنها پس از ۳۸سال است. «كدام كيميايي» مهم‌ترين پرونده سينمايي اين شماره تجربه است كه تلاش شده در آن فعاليت‌هاي كيميايي در سه عرصه سينما، داستان و شعر مورد نقد و بررسي قرار گيرد. پرونده فيلم «اينجا بدون من» از ديگر پرونده‌هاي خواندي بخش سينمايي اين شماره است و مخصوصا خواندن گفت‌وگو با فاطمه معتمد آريا، بازيگر فيلم و بهرام توكلي، كارگردان آن توصيه مي‌شود. بخش رسانه هم مطالب فراواني دارد و بهتر است پرونده افول مرداك را از دست ندهيد. «جنگ تجربه» بخشي كاملا منحصر به‌فرد با كلي خاطره ادبي و هنري و داستان و شعر است.

 

چهارمین شماره دور جدید ماهنامه تجربه اواسط شهریورماه روی کیوسک مطبوعات آمد. این ماهنامه حوزه هنر و ادبیات در دور جدید فعالیت خود از نویسندگان تیم محمد قوچانی بهره می برد و به اعتقاد بسیاری مطلب اول این نشریه که نام پرسه بر خود دارد توسط خود قوچانی به نگارش در می آید. محسن آزرم، حسین یاغچی، مهدی یزدانی خرم و اکبر منتجبی که سابقه سال ها همکاری با محمد قوچانی را دارند شورای دبیران تجربه را تشکیل می دهند.
شماره چهارم تجربه عکس جلد خود را شهرام ناظری اختصاص داده و تیتر گفتگو با او را تیتر اصلی جلد قرار داده  است. پرونده ای درباره احمد شاملو همراه با گفتگوی منتشر نشده این شاعر بزرگ با فریدون فریاد، پرونده ای برای مهدی اخوان ثالث و محمد جمال زاده و پرونده پر و پیمانی درباره اقتباس ادبی در سینمای ایران در شماره چهارم ماهنامه تجربه چاپ شده است. گفتگو با رضا براهنی درباره کارگاه ادبی اش در زمان حضور در ایران، گفتگو با داوود رشیدی در باره کارگردانی تئاتر و انتشار شماری از نقاشی های صادق هدایت از دیگر مطالب جذاب این شماره تجربه است.





** «تجربه» با ابراهيم گلستان آمد پنجمين شماره ماهنامه «تجربه» با پرونده‌اي به‌مناسبت نودمين سال تولد ابراهيم گلستان با عنوان «درخشش ابدي يك ذهن» منتشر شده است. در اين پرونده گفت‌وگوي تازه‌اي با گلستان درباره‌ فردوسي، محمود احمدي‌نژاد، صادق هدايت، حزب توده و مقاله‌هايي از محمود دولت‌آبادي، قاضي ربيحاوي، منصور كوشان و پرونده‌اي درباره سينماي ابراهيم گلستان با نوشتاري مقاله‌اي از سعيد عقيقي درباره ادبيات و سينماي گلستان، نقد كاميار محسنين بر فيلمِ «خشت و آينه»، سينماي ابراهيم گلستان به‌روايت جاناتان رزنبام، مقاله‌اي از احمد ميراحسان در ستايش ابراهيم گلستان، ميزگردي درباره سينماي مستند گلستان با حضور پيروز كلانتري، همايون امامي و رضا بهرامي‌نژاد آمده است. پرونده‌اي به‌مناسبت سال‌روز حافظ و در پاسخ به اين سوال كه او به چه كار ما مي‌آيد؟ «چپ عاشق» عنوان ديگر پرونده‌اي است كه به‌مناسبت سال‌روز درگذشت «پابلو نرودا» منتشر شده است. «زندگي در عشق مردن در خوشي» نيز عنوان پرونده‌اي است كه به‌مناسبت سال‌مرگ فرانسوا تروفو در اين شماره از «تجربه» به چشم مي‌خورد. يادنامه پرويز مشكاتيان با گفتاري از حسين عليزاده درباره مشكاتيان، گفت‌وگو با محمدرضا درويشي درباره مشكاتيان، گفت‌وگوي منتشرنشده‌اي با مشكاتيان و... از ديگر مطالب «تجربه» مهرماه است. «تجربه» هم‌اكنون به قيمت پنج‌هزار تومان در كيوسك‌هاي مطبوعاتي در دسترس مخاطبان است.


** ششمین تجربه منتشر شد
در ششمین شماره‌ی ماه‌نامه‌ی‌ تجربه می‌خوانید:
از این فرهادکُش فریاد: پرونده‌ای درباره‌ی روایت‌های عبّاس کیارستمی از شاعرانِ کلاسیک و این‌که آیا این‌طور باید مُدرن بود؟  گفت‌وگوی امید روحانی با عبّاس کیارستمی به‌مناسبتِ انتشارِ دو کتابِ آتش و آب و مقاله‌ها و یادداشت‌هایی از مهدی فیروزیان، مجتبا پورمحسن، محمّد آزرم، منصور ملکی، رضا حیرانی، رسول رخشا، علیرضا غلامی و مهدی یزدانی خرّم.
زنده باد رئالیسم: پرونده‌ای به‌مناسبتِ سال‌‌مرگِ احمد محمود؛ داستان‌نویسی که به رمانِ واقع‌گرای ایران آبرو بخشید و گفت‌وگو با حسن میرعابدینی درباره‌ی اهمیتِ رئالیسم در داستان‌نویسیِ احمد محمود و مقاله‌ها و یادد‌اشت‌هایی از یونس تراکمه، جواد ماه‌زاده، فرشته نوبخت، سینا دادخواه، حبیب باوی ساجد، علی مسعودی‌نیا و امیر احمدیِ آریان.
لیبرالِ شکست‌ناپذیر: پرونده‌ای به‌مناسبتِ صدودهمین سال‌روزِ تولّدِ آندره مالرو + گفت‌وگوی فیگارو با آندره مالرو و مقاله‌ها و یادداشت‌ها و ترجمه‌هایی از  هرمز همایون‌پور، سیروس ذکاء، کاظم فیروزمند و مرجان عبداللهی.
شعرهای آنتیگونه برای ایسمنه: پرونده‌ای درباره‌ی نمایشِ نامه‌هایی به تب؛ نوشته‌ی محمّد چرم‌شیر و کارگردانیِ سیامک احصایی + گفت‌وگو با فاطمه معتمدآریا درباره‌ی سال‌های فعالیت در تئاتر و بازیگری و گفت‌وگوی جمعی با بازیگران و کارگردانِ تئاترِ نامه‌هایی به تب.
ایوانُفِ چخوفِ امیرِ کوهستانی: درباره‌ی ایوانُفِ چخوف نوشته و کارِ امیررضا کوهستانی + گفت‌وگوی مجید اسلامی با امیررضا کوهستانی درباره‌ی تئاترِ تازه‌اش.
بندبازیِ هنر روی طنابِ اقتصاد: بازخوانیِ شش‌سال حضورِ ایرانی‌ها در حراج‌های جهانی + گفت‌وگو با پرویز تناولی درباره‌ی تکانی که کریستیز به بازارِ هنرِ ایران داد، میزگردی با حضورِ یعقوب امدادیان، امید تهرانی، حسین عبدالهاشمپور و آیدین امدادیان، گفت‌وگو با کوروش شیشه‌گران، گفت‌وگو با افشین پیرهاشمی، گفت‌وگو با نصرالله افجه‌ای، گفت‌وگو با کامبیز صبری و مقاله‌ها و یادداشت‌هایی از غلامحسین نامی، پرویز براتی، احمد میرزازاده، علیرضا امیرحاجبی، علی فرامرزی و داریوش قره‌زاد.
نسلِ نیمه‌ی هفتاد: پرونده‌ای درباره‌ی موسیقیِ پاپ بعد از انقلاب به‌مناسبتِ انتشارِ آلبومِ محتسب از علیرضا عصّار و گفت‌وگو با علیرضا عصّار درباره‌ی اوّلین ‌روزهای موسیقیِ پاپ، میزگردِ آسیب‌شناسیِ موسیقیِ پاپ با حضورِ رضا مهدوی، بهروز صفّاریان و روزبه بمانی، و مقاله‌ها و یادداشت‌هایی از یغما گُلرویی، ادیب وحدانی، مجتبی معظّمی و خدایار قاقانی.
زندگیِ شیرین: پرونده‌ای برای یه حبّه قند؛ فیلمی از رضا میرکریمی + گفت‌وگو با رضا میرکریمی با حضور نگار جواهریان درباره‌ی یه حبّه قند و حاشیه‌هایش و نقدها و یادداشت‌هایی از احمد طالبی‌نژاد، سیّد محمّد بهشتی، رضا امیرخانی، کامیار محسنین، مصطفی مستور، روبرت صافاریان، مهرزاد دانش، رامتین شهبازی، کریم نیکونظر و محسن آزرم.
زندگی، رنج و دیگر هیچ: پرونده‌ای برا‌ی درختِ زندگی و ترنس مالیک + نقدها و یادداشت‌ها و ترجمه‌هایی از سعید عقیقی، کامیار محسنین، وحید مرتضوی، امیر خضرایی‌منش، کِنت جونز، اِدریَن مارتین، حسین عیدی‌زاده، آراز بارسقیان و میلاد کاشفی.
گفت‌وگو با محمود طلوعی سردبیرِ مجلّه‌ی خواندنی‌ها + یادداشتِ محمّدابراهیم باستانیِ پاریزی درباره‌ی خواندنی‌ها و امیرانی و دو یادداشت از رضا معطّریان و اکبر منتجبی درباره‌ی حسین قندی و محمّد فرنود.
پرونده‌ای درباره‌ی مجلّه‌ی ادبیِ گرانتا + چهره‌نگاریِ سه شخصیتِ معروفِ این نشریه و نگاهی به زندگیِ اوّلین سردبیرِ گرانتا نوشته‌ی علیرضا کیوانی نژاد
و

در جُنگِ تجربه
یادداشتِ گیزلاوارگار سینایی درباره‌ی گوستاو کلیمت و نقّاشی‌هایش، گفت‌وگوی کوتاهی با بهرام دبیری نمایشگاهِ نقّاشی‌اش،‌ گفت‌وگوی کوتاهی با علیرضا فانی درباره‌ی نمایشگاهِ عکس‌هایش، گفت‌وگوی کوتاهی با کامبیز درم‌بخش درباره‌ی نمایشگاهِ کارتونش، یادداشتی از یونس تراکمه، شعرهای سیّدعلی صالحی هوشنگ رهنما، داوود سعیدی، محمّدمحسن سوری، و شعرهای توماس ترانسترومر، یوران گریدر، ماری لوندکویست، آرنه یونسون، کریستینا لوگن به ترجمه‌ی سهراب رحیمی و آزیتا قهرمان و داستان‌های سلما رفیعی، ماریو بارگاس یوسا، معمّر قذّافی، شعرهای طنزِ اکبر اکسیر، داستانِ طنزِ شهرام شهیدی، بخش‌هایی از فیلم‌نامه‌ی یه حبّه قند نوشته‌ی سیّدرضا میرکریمی و محمّدرضا گوهری، نمایش‌نامه‌ای از سرافین و خوآکین آلوارز کوئینتیرو، خاطراتِ محمود کیانوش، بخشی از سفرنامه‌ی مارک تواین به فرانسه، روایتِ حجّت شکیبا از نقّاشی برای فیلم‌های علی حاتمی، چند بُرش از دفترِ خاطراتِ آندری تارکوفسکی و...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: